Αποστολές απο Κίνα και τελωνείο. Nέα προβλήματα, νέες λύσεις.

638
ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ
Τελωνείο αγορά απο κίνα, ΕΛΤΑ

Όσοι ασχολείστε με το άθλημα των αγορών απο Κινέζικα καταστήματα, σίγουρα θα έχετε καταλάβει οτι έχουν αλλάξει πάρα πολλά πράγματα στη διαχείριση των πακέτων, που προέρχονται απο τρίτες χώρες, απο τα ΕΛΤΑ, με τους ελέγχους να είναι πλέον σαφώς περισσότεροι, και τις πιθανότητες να σας πιάσει η τσιμπήδα του τελωνείου να έχουν αυξηθεί εκθετικά τους τελευταίους μήνες.

Το παρόν άρθρο δεν είναι οδηγός online αγορών. Για αυτό το ζήτημα έχω γράψει ήδη έναν εκτεταμένο οδηγό, του οποίου αυτά που θα διαβάσετε παρακάτω, είναι ένα κομμάτι, αλλα για να μην γίνει πολύ μεγάλο το άλλο κείμενο θα μιλήσουμε εδώ αποκλειστικά για το κομμάτι του τελωνείου.

Οι αλλαγές που έγιναν το καλοκαίρι του 2017 στα ΕΛΤΑ.


Μέχρι τώρα τα πράγματα ήταν απλά. Οι παραγγελίες σας, έρχονταν με απλό ταχυδρομείο, έφταναν το Ελ.Βενιζέλος, οι άνθρωποι των ΕΛΤΑ άφηναν τα μικρά σε μέγεθος, και με μικρή δηλωμένη αξία, ελεύθερα απο έλεγχο, και τα παίρνατε χωρίς καμία άλλη επιβάρυνση.

Απο τη στιγμή που οι αγορές απο την Κίνα έγιναν σαφώς πιο δημοφιλής τα τελευταία, χρόνια, αυτός ο «πλάγιος» δρόμος ήταν σίγουρο οτι αργά η γρήγορα θα έκλεινε.

Ήδη απο τον Νοέμβριο του 2016, οι δειγματοληπτικοί έλεγχοι στα πακέτα απο τρίτες χώρες άρχισαν να γίνονται πολύ πιο συχνοί, με τα δέματα που χρεωνόντουσαν με τελωνειακούς δασμούς να γίνονται ολο και περισσότερα όσο περνάει ο καιρός.

Fast Forward λοιπόν, στον Ιούλιο του 2017, οταν και τα ΕΛΤΑ παρουσίασαν τον νέο τιμοκατάλογο ειδικών τελών εκτελωνισμού, και δήλωσαν με κάθε επισημότητα, οτι ΚΑΘΕ πακέτο που θα εισάγεται απο χώρες εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης, θα περνούσαν απο τελωνειακό έλεγχο, μιας και τα Ελληνικά ταχυδρομεία είχαν προσλάβει πλέον αρκετούς εκτελωνιστές, για να γίνει αυτή η διαδικασία, με περισσότερους να έρχονται στο εγγύς μέλλον.

Αυτά είναι τα νέα τέλη εκτελωνισμού των ΕΛΤΑ

Αυτό που σε τελική ανάλυση μετράει είναι απλό: Ολα τα δέματα απο Κίνα, είτε μικρά, είτε μεγάλα, είτε (δηλωμένα) φτηνά, είτε ακριβά, σταματάνε στο τελωνείο.

Απο το Φθινόπωρο του 2017 υπάρχουν και μερικές ακόμα σημαντικές λεπτομέρειες για τις αγορές σας που θα πρέπει να προσέξετε.

Α) Ατμοποιητές

Η εισαγωγή ηλεκτρονικών τσιγάρων, και υγρών συμπλήρωσης απαγορεύεται, και όσα σταματάνε στο τελωνείο ΚΑΤΑΣΧΟΝΤΑΙ. Με λίγα λόγια τα ξεχνάτε. Μπορείτε να αγοράσετε ανταλλακτικά για το ηλεκτρονικό σας τσιγάρο, αρκεί αν μην αποτελούν πάνω απο το 70% των συνολικών μερών του ατμοποιητή. Δεν ξέρω περισσότερα, εδώ δείχνω κινητά, να πάτε σε ειδικεύομενες σελίδες για έξτρα λεπτομέρειες 🙂

Β) Βιταμίνες/Φάρμακα/Συμπληρώματα διατροφής

Και ότι άλλο κατατάσει σε αυτές τις κατηγορίες ο ΕΟΦ, απαιτούν μεταξύ άλλως υπέυθυνη δήλωση απο μέρους σας οτι εχουν αγοραστεί για προσωπική χρήση. Πιο συγκεκριμένα :

Για παραγγελίες μέχρι 3 τεμάχια (ο,τιδήποτε κι αν είναι, συμπλήρωμα, οδοντόπαστα, κ.λπ.) δεν χρειάζεται η υπεύθυνη δήλωση στον ΕΟΦ.

Πέρα απο αυτο τον αριθμό πρέπει να πάρετε έγκριση απο τον ΕΟΦ για να τα παραλάβετε. Θα χρειαστείτε:

1.    Αίτηση εκτελωνισμού: Θα σας σταλεί απο το τελωνείο

2.    Υπεύθυνη Δήλωση: Την συμπληρώνεται με τα προιόντα που αγοράσατε, και δηλώνετε οτι είναι για προσωπική χρήση

3.    Τιμολόγιο (δύο αντίγραφα):  Η απόδειξη της παραγγελίας σας, με ονομα παραλήπτη, και τα προιόντα εμφανή.
4.    Σύνθεση προϊόντων : Απο τη σελίδα που αγοράσατε τα προιόντα (δείγμα απο iHerb)

Ολα τα παραπάνω τα παίρνετε ένα όμορφο πρωινό, και πάτε στον ΕΟΦ(η τα στελνετε μέσω φαξ) να τα καταθέσετε, για να πάρετε την άδεια εκτελωνισμού, την οποία θα στείλετε στο ΓΕΤΑ.

Αφου ολοκληρωθεί η διαδικασία, το πακετάκι θα ξεκολλήσει, και θα συνεχίσει την πορεία προς το σπίτι σας.

Περισσότερα θα βρείτε εδώ

Γ)Μπαταρίες

Αν και άσχετο με τα τελωνεία, πλέον, και μέχρι νεοτέρας, ΔΕΝ αποστέλονται μπαταριες, μέσω της αεροπορικής οδού, λόγο ατυχήματος σε αεροπλάνο απο ασταθή μπαταρία. Οπότε ξεχνάτε τις μπαταρίες για τους ατμοποιητές και τους φακούς σας, οπως φυσικά και τα Power Banks.

Ανάλυση χρεώσεων


Για να δούμε αρχικά τι θα κληθείτε να πληρώσετε αν το δέμα σας περάσει τελωνείο.

Στον κατάλογο παραπάνω, θα δείτε οτι αναφέρεται η αξία CIF.

CIF είναι η συνολική αξία της συναλλαγής, δηλαδή, η αξία του αντικειμένου, τα έξοδα μεταφοράς, και τυχών έξοδα ασφάλισης.

Κάθε πακέτο, ή επιστολή με CIF μικρότερη των 22€ θεωρείτε μικρής αξίας, και δεν χρεώνεται με έξτρα τέλη.

Ακόμα και αν έχετε παραγγείλει κάτι που η αξία του δεν ξεπερνάει τα 22€ μπορείτε να χρεωθείτε με τέλος παρουσίασης, το οποίο με λίγα λόγια σημαίνει, οτι το πακέτο σας δεν θεωρήθηκε ελεύθερο απο την πρώτη διαλογή, και ανοίχτηκε στο τελωνείο, οπου και διαπιστώθηκε η μικρή του αξίας, και άρα ο χαρακτηρισμός του ελεύθερου. Το τέλος παρουσίασης είναι 3€.

Απο τα 22€ και πάνω, το δέμα σας δύναται να χρεωθεί με τέλη τα οποία περιλαμβάνουν τα Έξοδα εκτελωνισμού, και τον ΦΠΑ που πρέπει να αποδοθεί στο Ελληνικό κράτος.

Τα έξοδα είναι απο 15 μέχρι και 50€ ανάλογα το κόστος, ενώ και το ΦΠΑ φυσικά, είναι ανάλογο της αξίας του προιόντος.

Για παράδειγμα:

  • Κινητό αξίας 140€ θα χρεωθεί στο τελωνείο : 15€ έξοδα εκτελωνισμού + 33.6€ ΦΠΑ= 48.6€
  • Κινητό αξίας 300€ θα χρεωθεί στο τελωνείο: 20€ έξοδα εκτελωνισμού + 72€ ΦΠΑ = 92€

Προβλήματα


To μεγαλύτερο πρόβλημα που έχει προκύψει στην όλη διαδικασία μέχρι στιγμής, είναι ο υπολογισμός της αξίας του πακέτου.

Το 99% των πακέτων από τα Κινεζο-καταστήματα, δε συνοδεύεται απο επίσημα παραστατικά, οπότε ο τελωνειακός υπάλληλος είτε πρέπει να αποδεχθεί την τιμή που γράφει πάνω το πακέτο, η οποία όπως πολύ καλά ξέρετε, και ξέρουν και αυτοί, είναι ψευδής, είτε να ψάξει την τιμή στο Internet (ναι, στο Google, και αυτοί άνθρωποι είναι) και να θεωρήσει αυτή ως τιμή προϊόντος.

Αν εσείς λοιπόν πήρατε μια συσκευή που κανονικά κοστίζει 230€, με 180€ επειδή την βρήκατε σε προσφορά, 15-20 μέρες αργότερα που θα φτάσει το πακέτο στα χέρια του τελωνειακού, η προσφορά θα έχει τελειώσει, και η τιμή που θα βρεί στο Internet, θα είναι τα 230€, άρα με βάση αυτά θα χρεώσει ΦΠΑ και έξοδα εκτελωνισμού.

Το μόνο που μπορείτε να κάνετε σε αυτή την περίπτωση, οταν έρθει το μπιλιετάκι στο ταχυδρομείο της περιοχής σας, είναι να μη δεχθείτε το πακέτο, και να συμπληρώσετε στο ταχυδρομείο της περιοχής σας μια αίτηση αναδασμολόγησης, καταθέτωντας ως αποδεικτικά στοιχεία τον αναλυτικό λογαριασμό της κάρτας σας, ή τον email επιβεβαίωσης του Paypal αν πληρώσατε μέσω αυτού.

Επειδή αυτή η διαδικασία θα χρειαστεί αρκετό χρόνο, σας προτείνω να το επιχειρήσετε, ΜΟΝΟ αν η εκτιμώμενη αξία, απέχει πολύ απο αυτή που πραγματικά πληρώσατε, αλλίως απλά παραλάβετε το δέμα.

Αποστολή αποδεικτικών στα ΕΛΤΑ

Αν λάβετε Email που σας ζητάει να αποστείλετε την απόδειξη αγοράς για να συνεχιστεί ο εκτελωνισμός, η στο tracking των ΕΛΤΑ εμφανιστεί το μήνυμα

ΕΝ ΑΝΑΜΟΝΗ ΑΠΟΔΕΙΞΗΣ ΑΓΟΡΑΣ /ΑΞΙΑΣ ΑΠΌ ΤΟΝ ΠΑΡΑΛΗΠΤΗ

τότε θα πρέπει να στείλετε την απόδειξη απο το Paypal, η την αναλυτική της κάρτας σας αν πληρώσατε με χρεωστική/πιστωτική σε ένα απο τα 2 Email

  • geta@elta-net.gr
  • customs@elta-net.gr

ΜΗΝ στείλετε το invoice που σας παρέχει το κατάστημα, το οποίο είναι τόσο χρήσιμο όσο το κολόχαρτο, αφού δεν εμφανίζεται ούτε το προιόν, έχει ψεύτικη τιμή, και δεν έχει την παραμικρή αρίθμιση η σφραγίδα, που θα μπορούσε να θυμίζει πραγματικό τιμολόγιο. ΔΕΝ θα το δεχτούν , και θα αναγκαστείτε να στείλετε την πραγματική απόδειξη έτσι και αλλιώς. Ίσα ίσα μεγαλύτερη καθυστέρηση για εσάς θα προκαλέσετε.

Επίσης μην ξεχνάτε οτι τον να στείλετε το χαρτί του καταστήματος, με την ψεύτικη αξία,είναι απλά παράνομο, και μπορείτε να κατηγορηθείτε για ψευδή τελωνειακή δήλωση. Δεν έχει συμβεί ποτέ, αλλα δε θέλετε να το ρισκάρετε για 30€.

Το δεύτερο σοβαρό πρόβλημα είναι οι τεράστιες καθυστερήσεις στα πακέτα, αφού ο υποχρεωτικός έλεγχος σε όλο τον τεράστιο όγκο δεμάτων και επιστολών από τρίτες χώρες, έγινε λίγο απότομα, είναι η αλήθεια, και το προσωπικό που έχει επωμιστεί στη διαδικασία, δεν είναι ούτε αρκετό, ούτε επαρκώς εκπαιδευμένο.

Αυτό έχει ως αποτέλεσμα πακέτα να κάνουν 10-12 μέρες να έρθουν απο Κίνα Ελλάδα, και να μένουν σε σάκους στο Αεροδρόμιο για περισσότερες απο 20 μέρες, με άλλες τόσες να μένουν εντός του τελωνείου μέχρι τελικά να ελεγχθούν.

21/6 το πακέτο έφτασε Ελλάδα, και περίμενε τη σειρά του στο αεροδρόμιο μέχρι τις 25/7. 8 μέρες Κίνα-Ελλάδα, 35 μέρες Αθήνα-Ηράκλειο

Με λίγα λόγια, απο τα 15-25 μέρες που είχαμε μέσο όρο στις παραλαβές, μπορεί να κάνετε και 2.5 μήνες να δείτε το πακετάκι σας.

Τρίτο και εξίσου βασικό πρόβλημα, είναι το τρίευρο που χρεώνεται η παρέλευση του πακέτου απο το τελωνείο.

Για αρκετό καιρό τώρα φαίνεται οτι η χρέωση των 3 ευρώ για παρουσία του πακέτου στο τελωνείο έχει σταματήσει να χρεώνεται, και αν δηλωθεί τελωνειακώς Ελεύθερο το παραλαμβάνεται χωρίς άλλα έξοδα. 

Για καλό και για κακό αφήνω τις λεπτομέρειες για το τέλος παρουσίας στο τελωνείο στο Spoiler.

Τέλος παρουσίας

Οι λύσεις μέχρι τώρα


Τα μεγάλα κινέζικα καταστήματα αντέδρασαν άμεσα στις εξελίξεις, και πλέον τα περισσότερα απο αυτά προσφέρουν μια μορφή «τριγωνικής» αποστολής (συγγενές με το τριγωνικό ραντάρ).

Μέσω αυτού του τρόπου αποστολής, προπληρώνεται μέρος των τελωνειακών δασμών(αυτή είναι η επίσημη «δικαιολόγηση) και το εκάστοτε κατάστημα στέλνει και εκτελωνίζει το πακέτο σας στη χώρα που διατηρεί την Ευρωπαϊκή αποθήκη, και απο εκεί, αποστέλλεται ξανά στη διεύθυνσή σας.

Έτσι, από τη στιγμή που το πακέτο έχει ήδη εκτελωνιστεί σε χώρα της Ευρωπαικής ένωσης, εισάγεται χωρίς πρόβλημα στη χώρα μας και έρχεται στο σπίτι σας χωρίς έξτρα χρεώσεις.

Το Gearbest είναι ένα από τα καταστήματα που προσφέρουν τριγωνική αποστολή.

Η χρέωση αυτού του τρόπου αποστολής ομως, κοστίζει γύρω στα 15-22€ (ανάλογα το μέγεθος και το κόστος του πακέτου), οπότε αν το αντικείμενο που θέλετε να πάρετε, δεν αξίζει τουλάχιστον 100-120€ τότε ίσως να μη δικαιολογείτε το κόστος.

Απο την άλλη με αυτόν τον τρόπο, μπορείτε να αγοράσετε και πολύ ογκώδη πράγματα, που ακόμα και με τα παλιά δεδομένα θα σταματούσαν στο τελωνείο, όπως υπολογιστές, ρομποτικές σκούπες, Drones, κτλ.

Καταστήματα που προσφέρουν τριγωνική αποστολή είναι τα

  • Gearbest : Priority Line Eu Express, Registered Airmail (Sweden/Belgium Post)
  • Banggood : Priority Direct Mail
  • Geekbuying: HKEU Priority Line(αφορά συγκεκριμένα προιόντα για την ώρα)
  • Coolicool : Ζητήστε αποστολή με SF Express και επιλέξτε το Insurance
  • Vickmall :  Priority Direct Mail
  • The Solution Shop : EU Express, μόνο Xiaomi προϊόντα
  • Lightinthebox: Duty & tax insurance. To τσεκάρετε πριν το Checkout.
  • TomTop: ZDP.
  • Αρκετά καταστήματα απο AliExpress (π.χ Hong Kong Goldway)

Για να τα δούμε και λίγο πιο λεπτομερώς ομως:

Gearbest με Priority Line και Registered Airmail
Banggood με Priority Mail
Lightinthebox με Duty & tax insurance
TomTop με ZDP.

Αν έχετε εντοπίσει καταστήματα με παρόμοιους τρόπους αποστολής, αφήστε ένα σχόλιο για να τα προσθέσω.

Ολοκληρώνοντας, και συχνές ερωτήσεις:


Αν το κόστος του αντικειμένου σας είναι μικρό για να δικαιολογήσει τον παραπάνω τρόπο αποστολής, τότε η μοναδική εναλλακτική που σας μένει είναι να το βρείτε σε μια απο τις Ευρωπαικές αποθήκες των καταστημάτων, οι οποίες δυστυχώς παραμένουν με ελάχιστο στοκ, που περιλαμβάνει κυρίως κινητά τηλέφωνα.

Επίσης μια καλή λύση είναι να μαζέυεται πολλά φτηνοπραγματα μαζί, και να τα βάζετε ολα μαζί σε ένα πακέτο, χρησιμοποιώντας την EU Express, για όσο τουλάχιστον είναι διαθέσιμος και αυτός ο τρόπος παραλαβής.

Για να προλάβω ορισμένες απορίες σας για το τέλος.

  • Ε:Έχω αγοράσει κάτι που κοστίζει 30€ απο Κίνα. Θα περάσει τελωνείο;
  • Α: Μόνο ο Θεός ξέρει. Απλά πλέον υπάρχουν ΠΟΛΥ περισσότερες πιθανότητες να περάσει(η να χρεωθεί έστω τα 3 ευρώ της παρουσίας) απο το να περάσει ελεύθερο.

 

  • Ε:  Αγόρασα κάτι απο Ebay, και έρχεται απο Γερμανία/Ιταλία/αλληευρωπαικήχώρα . Θα πληρώσω τελωνείο;
  • Α: ΟΧΙ, εντός Ευρωπαικής ένωσης, τελωνείο χρεώνονται πολύ συγκεκριμένα προϊόντα(αυτοκίνητα κτλ)

 

  • E: Αγόρασα κάτι απο Αγγλία. Την πάτησα; Η Αγγλία δεν είναι στην Ευρώπη
  • Α: Εκτός και αν ξέρετε κάτι που δεν ξέρω, η Αγγλία είναι ακόμα εντός Ε.Ε. Τα πακέτα απο το Ηνωμένο Βασίλειο, δεν σταματάνε στο τελωνείο

 

  • Ε:Μου υπόσχεσαι οτι αν επιλέξω τριγωνική αποστολή δε θα χρεωθώ τελωνείο;
  • Α:Μόνο αν μου υποσχεθείς οτι η ΑΕΚάρα θα πάρει Champions League. Μέχρι τώρα πάντως δεν σταματάνε.

 

  • Ε:Ήρθε ένα πακέτο μου μου κόστιζε 35€ και μου το έχουν χρεώσει αλλα τόσα και δεν το θέλω. Να κάνω ticket στο Paypal να πάρω τα λεφτάκια μου πίσω;
  • Α:Εμμ όχι, και μην κάνετε τέτοια, γιατι θα μας κόψουν και οι Κινέζοι. Το οτι το πακέτο έχει βρεθεί τελωνείο δεν είναι ευθύνη του πωλητή. Το Paypal δεν πρόκεται να σας δικαιώσει ούτως ή άλλως. Το μόνο που μπορείτε να κάνετε είναι να επικοινωνήσετε με τον πωλητή, και να βρείτε μια μέση λύση, την οποία ΑΝ ΘΕΛΕΙ θα σας δώσει. Μην τσαμπουκαλευτείτε κιολας.

 

  • Ε:To αντικείμενο το αγόρασα 30€ και μου το έχουν κοστολογήσει 180. Τι να κάνω;
  • Α:Αίτηση στα ΕΛΤΑ για επανεκτίμηση των δασμών με την πραγματική αξία. Θα ζητηθεί αποδεικτικό πληρωμής.

 

  • Ε:Αγόρασα ένα καλώδιο 80 λεπτά και θέλουν τρία ευρώ τέλος παρουσίας
  • Α:Αρνηθείτε την παραλαβή και πάρτε άλλο.

Ό,τι ερωτήσεις, ή προσθήκες επι του θέματος είναι παραπάνω απο καλοδεχούμενες, είτε στα σχόλια απο κάτω, είτε στο contact@angroid.gr