Ηλεκτρικά πατίνια/ Ηλεκτρικά ποδήλατα. Ποια είναι η νομοθεσία; Ποια είναι νόμιμα για κυκλοφορία στην Ελλάδα;

Καθότι σας παρουσιάζουμε εδώ στο Angroid όλο και περισσότερα ηλεκτρικά πατίνια και E-bikes, και έχω σκοπό μάλιστα να ξεκινήσω να κάνω Review αρκετά απο αυτά, αφού πλέον το ενδιαφέρον (μου :P) έχει ανέβει κατακόρυφα, θέλω να ξεκαθαρίσουμε πρώτα την νομοθεσία που αφορά τα ηλεκτρικά ποδήλατα, και τα Ε.Π.Η.Ο (Ελαφρά Προσωπικά Ηλεκτρικά Οχήματα) στην χώρα μας, και τι θα πρέπει να προσέξετε οταν αγοράζετε, ή όταν κυκλοφορείτε στο δρόμο.

Τα ερωτήματα που θα απαντηθούν απο κάτω είναι αρκετά. Από τι ηλικία επιτρέπεται η χρήση τους;, Χρειάζομαι κράνος;, Πειράζει αν το πατίνι μου είναι 500W; Πότε το ηλ. Ποδήλατο θέλει άδεια και δίπλωμα; Τα οδηγώ οπουδήποτε; Πειράζει αν έχει χειρόγκαζο το ποδήλατο;

Οι απαντήσεις για όλα αυτά, συν πολλά ακόμα, ακολουθούν απο κάτω.

Ε.Π.Η.Ο (Ελαφρά Προσωπικά Ηλεκτρικά Οχήματα)

Αρχικά να ορίσουμε λίγο το Ε.Π.Η.Ο για να δούμε τι περιλαμβάνει η κατηγορία. Σαν “Ελαφρά Προσωπικά Ηλεκτρικά Οχήματα” χαρακτηρίζονται τα:

  1. Πατίνια με υποβοήθηση ηλεκτροκινητήρα
  2. Αυτοεξισορροπούμενα προσωπικά οχήματα (Segway)
  3. Διάφορα οχήματα, συγκεκριμένων κατηγοριών, όπως αμαξίδια ατόμων με αναπηρία, ή Handbikes ατόμων με αναπηρία

Διαφοροποίηση σε κατηγορίες, υπάρχει και με βάση την μέγιστη τελική ταχύτητα των παραπάνω οχημάτων. Έτσι θα βρείτε:

  • Οχήματα που φτάνουν μέχρι 6km/h , έχουν δηλαδή την ταχύτητα ενός πεζού, και αντιμετωπίζονται ως πεζοί απο τον Κ.Ο.Κ με δικαίωμα κυκλοφορίας όπου κυκλοφορούν και πεζοί.
  • Οχήματα με ταχύτητα μεγαλύτερη των 6km/h αλλα ΜΙΚΡΟΤΕΡΗ των 25km/h. Αυτά θεωρούνται ποδήλατα, και πρέπει να ακολουθούν τον Κ.Ο.Κ και τους περιορισμούς της κυκλοφορίας που αφορούν τα ποδήλατα.

Τα Ε.Π.Η.Ο ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ να κινούνται στο δρόμο, αν αναπτύσσουν ταχύτητες άνω των 25km/h. Τελεία. Δεν υπάρχει “αλλά” εδώ. Τα νεότερα οχήματα τέτοιου τύπου που εισάγονται στην Ε.Ε. είναι υποχρεωμένα να έχουν ηλεκτρονικό περιορισμό στα 25km/h, αλλα και αν δεν έχουν, πρέπει να το έχετε εσείς υπο έλεγχο, γιατι αν σας πιάσουν με πάνω απο 25 km/h , τότε έχει πρόστιμο.

Σημαντικό εδώ, οτι για την ώρα, τα ηλεκτρικά πατίνια, δεν έχουμε περιορισμό στα κυβικά, αφού το μόνο που τα κάνει “παράνομα” προς κυκλοφορία, μηχανικά, είναι η τελική τους ταχύτητα.

Ηλεκτρικά ποδήλατα

Στην κατηγορία των ηλεκτρικών ποδηλάτων , τα πράγματα είναι λίγο πιο απλά, και ταυτόχρονα πιο περιοριστικά.

Έτσι ως ηλεκτρικά ποδήλατα, που ΣΥΝΕΧΙΖΟΥΝ να λογίζονται ως “απλά” ποδήλατα, χαρακτηρίζονται :

“Τα όχηματα δύο τουλάχιστον τροχών τα οποία κινούνται με τη μυϊκή δύναμη εκείνων που επιβαίνουν και μπορούν να υποβοηθούνται με βοηθητικό ηλεκτροκινητήρα μέγιστης συνεχούς ονομαστικής ισχύος 0,25 KW(250W) και η ισχύς του οποίου μειώνεται σταδιακά και τελικά μηδενίζεται όταν η ταχύτητα του οχήματος φθάσει τα 25 χλμ/ώρα ή νωρίτερα, εάν σταματήσει η ποδηλάτηση”
Αρθρο 15 Νόμος 4784/2021

Αν λοιπόν το ποδήλατο σας έχει ηλεκτροκινητήρα ισχύς ΑΝΩ ΤΩΝ 250W, αυτομάτως βγαίνει εκτός της κατηγορίας ποδηλάτου, και περνάει στα μοτοποδήλατα, τα οποία είναι μια εντελώς διαφορετική κατηγορία οχήματος, η οποία απαιτεί δίπλωμα, άδεια κυκλοφορίας, πινακίδες, κράνος, ασφάλεια, ΚΤΕΟ, και όλα οσα θα ήθελε ένα βενζινοκίνητο μηχανάκι.

Σημαντικός περιορισμός υπάρχει και στον τύπο υποβοήθησης του ποδηλάτου, αφού για να παραμένει σύννομο και να θεωρείτε το ηλεκτρικό ποδήλατο σας, απλό ποδήλατο, ΔΕΝ πρέπει να έχει χειρόγκαζο, και ΔΕΝ πρέπει να μπορεί να βασιστεί στον κινητήρα του για να κινηθεί. Το μόνο που μπορεί να κάνει η ηλεκτροκινητήρας, είναι να υποβοηθάει το πετάλι, και να σταματάει να το κάνει όταν εσείς δεν κάνετε πλέον πετάλι.

Εδώ υπάρχει ένα μικρό παραθυράκι, που επιτρέπει τη χρήση χειρόγκαζου, ΜΟΝΟ αν δεν προσφέρει ταχύτητα πάνω απο τα 6km/h, την ταχύτητα των πεζων δηλαδή, και απενεργοποιείται αυτόματα, όταν υπερβείτε αυτή την ταχύτητα.

Το χειρόγκαζο μπορεί να σας προσφέρει κίνηση μέχρι τα 6km/h. Αν δίνει περισσότερα, περνάτε στην κατηγορία του μοτοποδήλατου

Ταυτόχρονα, ο περιορισμός ταχύτητας στα 25km/h παραμένει και στα ηλ. ποδήλατα, οπότε ο κινητήρας θα πρέπει να διακόπτει αυτόματα την υποβοήθηση, όταν πιάσετε αυτή την ταχύτητα.

Αν είστε πάνω απο τα 250W και οι τελικές ταχύτητες ξεπερνούν τα 45km/h αλλάζετε κατηγορία μάλιστα, και απο μοτοποδήλατο, οδηγάτε πλέον μοτοσυκλέτα, με οτι συνεπάγεται αυτό για το δίπλωμα και την ασφάλεια που πρέπει να έχετε.

Για την πιστοποίηση συμμόρφωσης με τα παραπάνω, οι κατασκευαστές των ποδηλάτων που τα πουλάνε στη χώρα μας, θα πρέπει να έχουν πιστοποιητικό EN15194, το οποίο είναι υποχρεωμένοι να σας παρέχουν κατά την πώληση, και στη συνέχεια, είστε και εσείς υποχρεωμένοι να το έχετε πάντα μαζί σας, για να το επιδείξετε σε περίπτωση ελέγχου απο την τροχαία.

Επαναλαμβάνω τα βασικά χαρακτηριστικά που θα πρέπει να έχει το ηλεκτρικό σας ποδήλατο για να κινηθεί νόμιμα ως απλό ποδήλατο:

  1. Να ΜΗΝ κινείτε αυτόματα μέσω χειρόγκαζου για ταχύτητες άνω των 6km/h
  2. Να ΜΗΝ έχει μοτέρ ισχύος άνω των 250W
  3. Να διακόπτει αυτόματα την παροχή υποβοήθησης, όταν οι ταχύτητες ξεπερνούν τα 25km/h
  4. Να έχει πιστοποιητικό EN15194 απο τον κατασκευαστή

Άλλες πληροφορίες, για E-scooters και E-bikes:

1)Όσα οχήματα είναι ποδήλατα (όχι μοτοποδήλατα) και ανήκουν στην κατηγορία των E.Π.Η.Ο, απαγορεύεται να κυκλοφορούν σε δρόμους ταχείας κυκλοφορίας, που η ελάχιστη επιτρεπτή ταχύτητα κίνησης είναι 50km/h

2) Πρέπει να είναι εξοπλισμένα με κόρνα (η κουδουνάκι),  φώς μπροστά, 1 κοκκινο Refrector πίσω, και τουλάχιστον 1 Reflector σε κάθε πλευρά.

3) Απαγορεύεται η μεταφορά επιβατών. Με λίγα λόγια όχι δικάβαλα.

Ωραία εικόνα, αλλα αν σας πιάσουν θα φάτε κλήση.

4) Απαγορεύεται η χρήση του κινητού σε κίνηση, και ο μόνος λόγος να μην κρατάτε με τα δυο χέρια το τιμόνι, είναι να κάνετε σήμα για το που θέλετε να στρίψετε (ουτε καφεδάκι στο χέρι δηλαδή). Απαγορεύεται και το να οδηγείτε με ακουστικά στα αυτιά

5) Στα Ε.Π.Η.Ο το κράνος είναι ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ.  Στα ποδήλατα, η χρήση κράνους συστήνεται, ΑΛΛΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗ.

6) Παρότι δε θα το πιστέψετε, ο Κ.Ο.Κ ισχύει και για εσάς, και περιλαμβάνει χορταστικά πρόστιμα αν τον παραβιάσετε, που ξεκινούν απο τα 40€ για κυκλοφορία τη νύχτα χωρίς φως, και φτάνουν τα 700€ για παραβίαση κόκκινου σηματοδότη και τα (μέχρι και) 2000€ για οδήγηση υπο την επήρεια αλκοόλ.

 Ηλικιακοί περιορισμοί

Τα E.Π.Η.Ο με ταχύτητες μέχρι και 6km/h μπορούν να οδηγηθούν από άτομα άνω των 12 ετών και για τα μεγαλύτερα πατίνια των 25 χλμ. την ώρα, το όριο ανεβαίνει στα 15 έτη.  Στην πρώτη περίπτωση, θα πρέπει να υπάρχει και συνοδεία απο ενήλικα.

Φυσικά καταλαβαίνεται οτι δεν είναι η καλύτερη ιδέα να αφήσετε παιδί κάτων των 12 ετών να οδηγήσει αυτοκινούμενο όχημα, ακόμα και αν έχει τελική μόλις 6km/h.

Οι οδηγοί κάτω των 18, θα πρέπει να έχουν μαζί τους αποδεικτικό ταυτοπροσωπίας, για περίπτωση ελέγχου, ειδικά αν έχουν πολύ baby face και μοιάζουν κάτω απο 15.

Στην περίπτωση των ποδηλάτων, μπορείτε να τα δώσετε και σε παιδιά κάτω των 12(ποδήλατα θεωρούνται είπαμε) ΑΡΚΕΙ να υπάρχει συνοδός κάποιος 16 ετών και πάνω.

Κλείνοντας

Ελπίζω να σας ξεκαθάρισα κάπως τα πράγματα για την νομοθεσία στη χώρα σας σχετικά με την μικροκινητικότητα, και οταν αγοράζετε ένα ηλεκτρικό πατίνι ένα e-bike να αντιλαμβάνεστε πλέον τι είναι νόμιμο χωρίς χαρτιά, και τι θα χρειαστεί προσοχή.

Όλη τη νομοθεσία περι Βιώσιμης αστικής κινητικότητας- Μικροκινητικότητας, μπορείτε να τη διαβάσετε εδώ

Aggelos Pap
Aggelos Pap

Αν έχετε κάποιο πρόβλημα με τη συσκευή σας, ή κάποια ερώτηση για το Android μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί μου

Σχολιάστε πρώτος

Απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Angroid.gr
Logo